Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) sugeruje, czy Twoi potencjalni klienci są usatysfakcjonowani, odwiedzając Twoją stronę internetową, czy… rozczarowani. Jeśli nie wiesz, jak interpretować współczynnik odrzuceń, aby poprawić doświadczenia użytkowników w witrynie i zwiększyć szansę na pożądaną konwersję, przeczytaj nasze podpowiedzi. W tym wpisie wyjaśniamy także, czy wysoki bounce rate zawsze powinien Cię zaniepokoić. Sprawdź!
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest współczynnik odrzuceń,
- jak odróżnić sesję z zaangażowaniem od sesji bez zaangażowania,
- jak ustalić, czy współczynnik odrzuceń jest niski, czy wysoki,
- co wpływa na bounce rate,
- jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń,
- o czym pamiętać, kiedy starasz się osiągnąć niski wskaźnik odrzuceń.
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Bounce rate, inaczej współczynnik odrzuceń, jest jednym z ważniejszych parametrów w raportach Google Analytics. Wskazuje, jak często użytkownicy wchodzący na Twoją stronę internetową opuszczają witrynę, nie odwiedzając innych podstron lub nie wykonując działania, które mogłoby zostać zarejestrowane jako konwersja, czyli pożądana z Twojej perspektywy akcja. To oznacza, że mierzy odsetek sesji bez zaangażowania. Jest zatem przeciwieństwem współczynnika zaangażowania (engagement rate), czyli odsetka sesji z zaangażowaniem.
Co powoduje, że sesja jest zaliczona do zaangażowanych?
Sesja obejmuje czas spędzany przez daną osobę na Twojej stronie, np. przez potencjalnego klienta, który przegląda kategorię produktową lub czyta artykuł blogowy. Sesja z zaangażowaniem trwa dłużej niż 10 sekund. W tym czasie użytkownik musi zobaczyć co najmniej 2 podstrony. Sesja bez zaangażowania będzie krótsza i pozbawiona wspomnianych elementów. W tym przypadku użytkownik opuszcza witrynę w ciągu kilku sekund, zaraz po wyświetleniu strony, którą wybrał.
Wartość współczynnika odrzuceń sugeruje, czy strona internetowa spełnia oczekiwania użytkowników – zarówno pod kątem treści (np. informacji w artykule blogowym), jak i architektury (np. kategorii produktowych w menu). Twoi potencjalni klienci w mgnieniu oka oceniają, czy witryna jest godna zaufania, intuicyjna w obsłudze i przyjazna w odbiorze.
Jak ustalić, czy współczynnik odrzuceń jest niski, czy wysoki?
Współczynnik odrzuceń ma wartość procentową. Ustalając, czy bounce rate jest wysoki, czy niski, musisz wziąć pod uwagę nie tylko liczby, ale także rodzaj Twojej strony i cechy poszczególnych podstron. Użytkownik wyświetla pojedynczą stronę z wielu powodów:
- irytują go wyskakujące okienka lub wolne ładowanie witryny,
- CTA (call to action, czyli wezwanie do działania, zwykle na przycisku) nie angażuje do wykonania kolejnej akcji,
- wyświetla podstronę z danymi kontaktowymi, zapisuje je i kontaktuje się z firmą w inny sposób,
- uzyskuje pożądaną informację w artykule blogowym i nie jest zainteresowany dodatkowymi treściami,
- menu na stronie głównej nie jest intuicyjne,
- próbuje wysłać formularz, ale wyświetla mu się okienko z błędem, więc rezygnuje.
Niektóre z przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń dotyczą tylko wybranych podstron (np. niesformatowany artykuł, będący „ścianą tekstu”, odrzuca czytelnika) lub wszystkich (np. spowolnione ładowanie). Co istotne, czasami naprawienie tych błędów nie oznacza, że wskaźnik odrzuceń zmaleje.
Custom Media Labs podaje, że średni współczynnik odrzuceń waha się od 20% do aż 90%.
- Bounce rate dla sklepów internetowych wynosi od 20% do 45%.
- Interesuje Cię współczynnik odrzuceń dla stron sprzedających usługi B2B? Waha się od 25% do 55%.
- Podstrona generująca leady sprzedażowe (np. zachęcająca do wypełnienia formularza) wyróżnia się współczynnikiem odrzuceń na poziomie od 30% do 55%.
- Strony bazujące na szeroko pojętym contencie, czyli treściach informacyjnych i edukacyjnych, „odrzucają” od 35% do 60% użytkowników.
- Landing page stworzony w ramach kampanii sprzedażowej (np. kursu social media marketingu) ma bounce rate od 60% do 90%.
- Wysoki poziom bounce rate – od 65% do aż 90% – jest charakterystyczny dla blogów, portali i słowników.
Ponadto CXL zwraca uwagę, że średnia wartość współczynnika odrzuceń zależy również od branży (np. 45% dla branży nieruchomości, 56% dla branży beauty, 66% dla branży gastronomicznej) i źródeł pozyskiwania klientów (np. 35% dla e-maili, 44% dla ruchu organicznego z wyszukiwarek, 54% dla social mediów).
Domyślne raporty w Google Analytics 4 nie zawierają ani współczynnika odrzuceń, ani współczynnika zaangażowania. Centrum pomocy Google wyjaśnia, jak dodać te parametry do raportów szczegółowych.
Czy wysoki współczynnik odrzuceń zawsze jest niepożądany?
Odpowiadając krótko: nie, wysoki współczynnik odrzuceń nie stanowi powodu do niepokoju w każdym przypadku.
Odpowiadając nieco dłużej: warto pamiętać, że sesje jednostronicowe, które podwyższają bounce rate dla całej witryny, są charakterystyczne dla m.in. blogów firmowych o dominującym charakterze edukacyjno-informacyjnym. Współczynnik odrzuceń zwiększają również sesje pozyskane reklam produktowych Google Ads, które zachęcają potencjalnych klientów do oglądania nowości w sklepie internetowym. Niemniej zawsze warto się zastanowić, co można poprawić na danej stronie, aby zmniejszyć wskaźnik odrzuceń i zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
Wysoki współczynnik odrzuceń artykułu na blogu firmowym – szybka analiza
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy ze sprzętem AGD i RTV. Planując artykuły na blog firmowy, pamiętasz o potencjalnych klientach, którzy mogliby zakupić akcesoria i środki wspierające utrzymanie urządzeń w dobrym stanie. Artykuł o czyszczeniu żelazek ceramicznych ma wysoki współczynnik odrzuceń.
Z jednej strony – to akceptowalne, jeśli użytkownik spędził na stronie nawet kilka minut, czytając instrukcję, a potem – usatysfakcjonowany – opuścił blog.
Z drugiej strony – możesz zastanowić się, jak ulepszyć prezentację produktów do czyszczenia żelazek w tekście, aby zachęcić użytkowników do przejścia na podstrony produktowe. Pamiętaj, że złożenie zamówienia zależy już przede wszystkim od wyglądu i zawartości karty produktowej. Spójna identyfikacja wizualna w sklepie z pewnością będzie pomocna.
Szansę na zmniejszenie współczynnika odrzuceń rozpatrujemy zawsze dla grup podstron (np. artykułów blogowych) lub wybranych podstron (np. tylko niedopracowanych artykułów, które były publikowane w wybranym okresie). W przypadku sklepu internetowego – oddzielnie dla grup kategorii, podkategorii czy kart produktowych.
Co wpływa na wartość współczynnika odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń zależy od wielu czynników. Zdarza się, że strona internetowa jest rewelacyjnie przygotowana pod kątem doświadczeń użytkownika (zawiera chociażby superintuicyjne menu), ale… odwiedzający nie może jej zobaczyć przez zbyt wolną prędkość ładowania. I odwrotnie – parametry techniczne witryny są zoptymalizowane, ale… zawartość podstrony nie wpisuje się w oczekiwania użytkownika, który kliknął link w wynikach wyszukiwania Google.
Dopasowanie treści do intencji użytkownika
Istnieją 4 główne intencje użytkowników, którym przypisuje się słowa kluczowe wpisywane w Google.
- Informacyjna – wykazują ją użytkownicy szukający dowolnej wiedzy, np. „jak wybrać buty do biegania”. Stroną odpowiadającą na tę potrzebę jest artykuł instruujący odbiorcę, na co powinien zwrócić uwagę, przymierzając się do zakupu butów do biegania.
- Nawigacyjna – jest charakterystyczna dla osób szukających m.in. lokalu usługowego w wybranym obszarze (np. „barber grabiszyńska wrocław”) lub danych kontaktowych (np. „infolinia mbank”). Użytkownik zwykle otrzymuje odpowiedź z poziomu wyników wyszukiwania Google– nie musi wchodzić na żadną ze stron. Co istotne, klient może znaleźć numer telefonu lub adres firmy na Twojej stronie i opuścić ją – co zwiększy współczynnik odrzuceń – ale potem umówić się na wizytę lub przyjść na zakupy do sklepu. W efekcie dojdzie więc do konwersji.
- Komercyjna – oznacza, że użytkownik chce kupić produkt lub usługę, ale nie zdecydował się jeszcze na konkretną firmę, markę czy model. Ta intencja obejmuje słowa kluczowe, takie jak „samsung galaxy s22 czy s23”, „biurko gamingowe do 1000 zł” czy „ranking telewizorów 65 cali 2023”. Intencja komercyjna przoduje również u osób szukających opinii o usługach czy testów produktów.
- Transakcyjna – jak sama nazwa wskazuje, ta intencja charakteryzuje się największą szansą na pozyskanie klienta. Konsument szuka konkretnych produktów (np. „asus zenbook 15 UX534”) lub usług (np. „kurs pływania dla dorosłych gdańsk”), więc powinien trafić na stronę produktową lub landing z ofertą.
Landing page i zawarta na nim treść powinna też odpowiadać grupie docelowej. Musisz mieć zatem pewność, że masz dobrze opracowane buyer persony.
Niestety, nawet jeśli zawartość strony wpisuje się w intencję użytkownika, to pozornie drobny szczegół może sprawić, że potencjalny klient opuści witrynę, podwyższając współczynnik odrzuceń. Takim detalem może być np. brak informacji o płatności ratalnej czy terminie dostawy na podstronie produktowej. Klient nie będzie mieć czasu lub chęci, aby szukać tych danych, więc opuści sklep. Jeśli otworzy konkurencyjną stronę, która spełnia wszystkie jego potrzeby, nie wymagając dodatkowego wysiłku, prawdopodobnie to tam sfinalizuje zakup.
Wydajność strony internetowej
Google PageSpeed Insights to darmowe narzędzie, za pomocą którego sprawdzisz kluczowe parametry strony internetowej otwieranej na urządzeniach mobilnych (np. smartfonach) i stacjonarnych (np. komputerach).
Szybka analiza podpowie Ci, czy:
- elementy witryny ładują się odpowiednio szybko (np. grafiki w wysokiej rozdzielczości),
- użytkownik musi czekać zbyt długo na odpowiedź na akcję (np. wyświetlenie podstrony po kliknięciu linku),
- layout strony internetowej jest stabilny (w witrynie nie pojawiają się np. banery przesuwające stronę w trakcie przeglądania przez użytkownika).
Jak poprawić bounce rate? Niski współczynnik odrzuceń w 5 krokach
Żeby osiągnąć niski współczynnik odrzuceń, konieczne jest podjęcie działań obejmujących całą stronę internetową. Jeśli szukasz sprawdzonej recepty na wysoki poziom bounce rate, skorzystaj z poniższych podpowiedzi:
- Zmniejsz prędkość ładowania strony internetowej – Ahrefs podaje, że użytkownik prawdopodobnie opuści witrynę, której czas ładowania przekracza 3-4 sekundy.
- Sprawdź, czy treści są rzeczywiście przydatne – w zależności od branży przeanalizuj, czy odnosisz się do trendów, omawiasz nowości na rynku i odpowiadasz na pytania użytkowników związane z sezonem, np. „jak dbać o opony zimą”. Jeżeli odświeżasz artykuły blogowe opublikowane w zeszłym roku, wyświetlaj na stronie datę aktualizacji. Content marketing na Twojej stronie ma duże znaczenie.
- Zweryfikuj linkowanie wewnętrzne – linki wewnętrzne prowadzą do innych podstron w obrębie Twojej witryny, zachęcając użytkownika do jej eksplorowania. Co więcej, dzięki nim możesz realizować strategię cross-sellingową i up-sellingową. W pierwszym przypadku rekomendujesz klientowi produkty lub usługi uzupełniające (np. preparaty do pielęgnacji odzieży skórzanej). W drugim– zachęcasz do zakupu nowszej lub lepszej wersji produktu bądź usługi, zwykle w wyższej cenie (np. iPhone’a 14 Pro Max zamiast iPhone’a 14 Pro).
- Eksperymentuj z CTA (call to action) – wezwanie do działania skłania użytkownika strony internetowej do wykonania określonej czynności, np. wyświetlenia produktu, zamówienia newslettera czy umówienia wizyty w salonie kosmetycznym. To, czy klient zrealizuje pożądaną akcję, zależy od wielu aspektów – w tym zlokalizowania przycisku z CTA czy trybu czasownika.
- Ulepsz meta title i meta description – to krótkie treści widoczne w wynikach wyszukiwania Google, które wpływają pośrednio na bounce rate. Zawsze sprawdzaj opisy stosowane przez konkurencję w TOP 10. Zastanów się, jakiego wezwania do działania i dodatkowych elementów, np. emotikonów, możesz użyć, aby wyróżnić się z tłumu. Pamiętaj, że treść meta title i meta description musi odpowiadać zawartości na docelowej stronie internetowej. W przeciwnym razie niezadowolony użytkownik błyskawicznie opuści witrynę, zwiększając wartość współczynnika odrzuceń.
Poprawę współczynnika odrzuceń możesz też zlecić agencji marketingowej z Poznania, Krakowa bądź innego miasta. Zespół analityków prześledzi wówczas działania na Twojej stronie www.
Współczynnik odrzuceń – podsumowanie
Chociaż warto utrzymywać niski współczynnik odrzuceń, nie zawsze jest to możliwe. Pamiętaj, że nawet doskonale zaprojektowana strona internetowa, która spełnia oczekiwania użytkowników pod kątem grafiki, nawigacji i treści, może mieć wysoki bounce rate. Kiedy go interpretujesz, musisz wziąć pod uwagę zarówno cel danej podstrony (np. udostępnienie danych kontaktowych firmy), jak i cel użytkownika (np. sprawdzenie, jak zmierzyć długość stopy przed zakupem butów). Niemniej, efektywne kampanie reklamowe nie powinny mieć zbyt wysokiego współczynnika odrzuceń.
Zachowanie potencjalnych klientów w Twojej witrynie różni się w zależności od ich intencji. Jeśli zastanawiasz się, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń, postaraj się wczuć w konsumenta, który odwiedza Twoją stronę internetową. Im lepiej odpowiesz na jego potrzeby, tym większa szansa, że zapamięta Twoją markę i wróci, ale tym razem z zamiarem zakupu.
Przeczytaj też: Jak stworzyć skuteczne newslettery: 10 kroków do budowy listy mailingowej i wysyłki newsletterów.