Badanie efektywności kampanii reklamowej w Internecie jest możliwe i charakterystyczne właśnie dla marketingu online. Możliwość mierzenia wszystkiego (m.in. zysków ze sprzedaży, zwrotu inwestycji czy efektywności pracownika) odróżnia marketing internetowy od marketingu tradycyjnego. Z tego tekstu dowiesz się jak mierzyć efektywność kampanii reklamowej i dlaczego naprawdę warto!
Gdzie przeprowadzać kampanie reklamowe?
Korzyści z reklamy płatnej w biznesie jest wiele. Najpierw jednak musisz wyznaczyć konkretne cele, a następnie nauczyć się je mierzyć. Wówczas dowiesz się, co dokładnie zyskujesz na wybranych działaniach marketingowych. Zacznijmy jednak od tego, gdzie najlepiej przeprowadzić kampanie reklamowe. Polecamy do tego dwa kanały:
- Facebook Ads
- Google Ads (kiedyś AdWords).
Kampanie reklamowe Facebook Ads
Facebook jest trzecią najczęściej odwiedzaną platformą na świecie, po wyszukiwarce Google i platformie YouTube. Nic więc dziwnego, że jest to miejsce wręcz idealnie do prowadzenia kampanii reklamowych. Co dokładnie dają tego rodzaju działania?
Kampanie reklamowe na Facebooku (Facebook Ads) pomagają rozwinąć biznes zwłaszcza tym markom, które aktywnie wykorzystywały już narzędzia takie jak np. publikowane posty i relacja na żywo w social mediach. Są rozpoznawalne i budzą zaufanie. Decydując się na kampanię reklamową na Facebooku, możesz ustawić cele (np. otrzymanie wiadomości, zwiększenie sprzedaży w sklepie lub polubienie profilu) i sprecyzować grupę docelową (np. pod kątem wieku czy miejsca zamieszkania). Panel ustawień kampanii umożliwi Ci też śledzenie reakcji i podsumowanie wyników.
Kampanie reklamowe Google Ads
Większą popularność ma jednak system reklamowy Google Ads, w którym łatwo zmierzysz generowany przychód, wskaźnik ROI i inne wartości wskazujące na efektywność marketingu. Wystarczy użyć do tego Google Analytics. Jeśli chodzi o same kampanie reklamowe, to możesz je przeprowadzać w widoku wyszukiwarki Google – korzysta z niej na co dzień tak dużo osób, że szanse na dotarcie do szerokiego grona, są duże. Warto wiedzieć, że Google Ads to także kampanie video na YouTube.
Jak mierzyć efektywność kampanii reklamowej?
Wskaźnikiem, który pomaga zbadać skuteczność kampanii reklamowych, w najogólniejszym ujęciu jest ROI (ang. Return on Investment). ROI to stosunek zysku do poniesionej inwestycji. Przydaje się do mierzenia efektywności w krótkim okresie czasu i oceny strategicznych celów marketingowych.
Aby ustalić ROI, trzeba obliczyć różnicę między kwotą sprzedaży pozyskanej dzięki reklamie a kwotą poniesionych nakładów na nią. Wynik dzielimy przez kwotę nakładów na reklamę i otrzymujemy ROI w procentach. Jeżeli wartość ROI wynosi 0%, to kampania nie przyniosła żadnego zysku, a wartość ujemna oznacza, że kampania była całkowicie stratna.
W określeniu wskaźnika ROI, warto skorzystać z poniższego wzoru matematycznego:
Przychód – Inwestycja) / Inwestycja x 100%
Jak widać, wskaźnik ROI jest łatwy w obliczeniu i pomaga dowiedzieć się, czy kampania reklamowa była opłacalna, czy też nie. W przypadku działań bieżących i bardziej szczegółowej oceny różnych obszarów kampanii najlepiej wykorzystać wskaźniki KPI (ang. Key Performance Idicators) Podstawowe wskaźniki KPI mogą mierzyć na przykład:
- ruch na stronie (liczba odsłon + zachowanie użytkowników),
- współczynnik konwersji,
- koszt pozyskania leadu,
- stosunek ruchu na stronie do pozyskanych leadów,
- stosunek pozyskanych leadów do liczby klientów,
- współczynnik odrzuceń,
- czas odpowiedzi ze strony pracownika/działu sprzedaży,
- zasięg w social mediach,
- stopień interakcji z użytkownikami.
Oprócz tego istnieją też inne wskaźniki mierzenia efektywności, które warto znać i które znajdziesz w Google Analytics:
- CTR (ang. Click Through Rate) – wskazuje na zainteresowanie konkretną reklamą i określa stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. Im wyższa wartość CTR, tym większa skuteczność kampanii reklamowej.
- CPT (ang. Cost Per Thousand Exposers) – ocenia tysiąkrotne pojawienie się treści reklamowej.
- CPC (ang. Cost Per Click) – wskazuje na koszt jednego kliknięcia reklamy. Wskaźnik CPC nazywa się wskaźnikiem skuteczności rekla,y.
- CPA (ang. Cost Per Action) – wskazuje na koszt konwersji. CPA to stosunek nakładów finansowych do liczby konwersji. Pokazuje, ile trzeba wydać. aby uzyskać zainteresowanie ze strony klienta i skłonić go do pożądanego zachowania.
- SOV (ang. Share of Voice) – pokazuje liczbę wyświetleń, które okazały się reklamą marki.
Prosty pomiar skuteczności kampanii reklamowej
W jaki jeszcze sposób badać skuteczność kampanii reklamowej za pomocą Google Analytics i nie tylko? Na pewno warto:
- porównać sprzedaż przed, w trakcie i po kampanii reklamowej – w praktyce oznacza to, że zanim wystartujesz z reklamą, dokładnie zbadaj aktualne dla firmy dane sprzedażowe;
- porównać ruch użytkowników w witrynie przed i po kampanii reklamowej – zbadaj, jakie jest zaangażowanie klientów – jakie podstrony odwiedzają najczęściej, jak długo przebywają na stronie internetowej i odwrotnie: w jakie miejsca nie zaglądają i jakie opuszczają szybko;
- zbadać rozpoznawalność marki dzięki usłudze Google Trends – dowiesz się, czy po kampanii reklamowe użytkownicy częściej szukają Twojej firmy,
Badanie efektywności marketingowej przy wsparciu specjalistów
Internet jest złożony i tak samo jest z kampaniami reklamowymi. Odpowiedź na pytanie, jak uruchomić efektywną sprzedaż w Internecie, nie zawsze jest prosta. Sam ruch i zaangażowanie użytkowników w sklepie internetowym to długi proces: zanim fizycznie dokonany zostanie zakup, często potencjalny klient wchodzi i wychodzi ze strony nawet kilkanaście razy. Warto mieć to zjawisko pod kontrolą: analizować i rozumieć. Zarówno wdrażanie reklam, jak i ich monitorowanie (a w niektórych sytuacjach także bieżące modyfikowanie) wymaga więc poświęcenia czasu i znajomości marketingu internetowego.
Wiele firm korzysta więc z pomocy specjalistów, którym powierzona zostaje strategia marketingowa i ocena kampanii promocyjnej oraz skuteczności kampanii reklamowej. Nasza agencja marketingowa z Krakowa KAMAN oferuje różne usługi marketingowe, w tym prowadzenie i badanie efektywności kampanii reklamowej. Oczywiście każdy przedsiębiorca może iść na podstawowy kurs marketingu internetowego, by działać samodzielnie i zaoszczędzić na kosztach. Trudno jednak powiedzieć, czy rzeczywiście przełoży się to na sukcesy marki. Naszym zdaniem lepiej inwestować w pomoc praktyków, którzy dzięki wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu, są w stanie dopasować marketing ściśle do potrzeb i oczekiwań firmy – bez schematów i szablonów.